måndag 12 september 2016

Om bla blommor, kuddar och den godaste äppelkakan!


Visst är det så här man vill ha september...
Med en stor sol på en blå himmel, vajande blommor i svag vind och små löv som glittrar i solens strålar när de sakta singlar ner genom luften...

En helt ljuvlig helg har det varit!
Och veckan lovar ju mera fint väder så det kan inte vara bättre prognos vädermässigt.

I helgen har jag suttit lite här och solat...


Ja inte mycket då för jag far upp rätt så snabbt igen men i alla fall...


Pysslat om blommorna...
Min jätteverbena är så fin. Den åkte ändå i backen, ramlade ner från plattan en hög bit uppifrån ner i backen, en stormig dag i somras så halva plantan bröts men där är många blomstänglar kvar ändå...
Rekommenderar den verkligen till nästa sommar om ni inte provat att köpa dem förr.


Nya kudden från House Doctor är en favvo...
Finns i nätbutiken/butiken


På lördagskvällen dukade jag lite extra mysigt i uterummet och så grillade vi, så klart!
Man måste passa på så länge det är fint väder.
Så mysigt att sitta länge här ute med tända ljus, en sprakande brasa, musik och så mörkret som faller utanför...


 Mitt symaskinsbord åkte fram till dörren istället för att stå vid uthuset för nu är det snart dags att fokusera på de där arrangemangen som man har vid dörren...För ju längre in på hösten, och så småningom vintern, så ju mindre springer man runt huset och ser det man har där...Då blir det mest vid ingången man ser och vill ha något fint.


Detta nya halsband från Lo-ika, som jag använder som armband, sitter på min handled mest hela tiden nu.
Gillar när det kan viras flera varv...


Vi har så himla mycket äpplen i år...de bara drösar i backen...
Nu kan man ju omöjligt baka äppelpaj av alla, men söndagar i äppeltider är lika med en äppelpaj tycker jag.

Så igår bakade jag denna ombloggade och instagrammade äppelkakan som går under namnet 
Världens godaste äppelkaka och hittas hos Aftonbladet.


Och ja den var verkligen GOD!
Det tyckte alla!
(även den som normalt inte gillar äppelkaka)

Här kommer receptet;

Världens godaste äppelkaka
(Anna Sylvans recept, från Aftonbladet)

Smält 150 gram smör i kastrull och blanda sedan med 1,5 dl socker. Låt svalna.
Rör ner 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och 1,5 dl mjölk.
Grovriv 150 gram mandelmassa och blanda ner i smeten.
Smöra och bröa en form, häll i smeten, skala och skiva äpplena och tryck ner. Ös på med kanel, hackade hasselnötter och pärlsocker.
Grädda i 175 grader i ca 30 min (jag tog en mindre djupare form och gräddade min i knappt 50 min, känn med en sticka!)

Servera med vaniljsås.


God måndag!

1 kommentar:

Ekenäsliv sa...

Så ljuvligt gott med äppelkaka :)
Å nog är det precis underbart med denna sensommar som vi fått:)))
Ha en fin kväll!
Kram Anna